Avocado, fructul minune plin in grasimi monosaturate benefice pentru sanatate, fibre, vitamine si minerale, dar si alimentul care iti ofera o senzatie de satietate, poate fi un real ajutor in lupta impotriva unor afectiuni cum ar fi reducerea bolilor cardiovasculare, simptomelor artritei, riscului de cancer, dar si un stimulent al starii de bine a intregului organism. De ceva timp a ajuns si in supermarketurile din Romania, la preturi destul de piperate [daca vrei sa cumperi un avocado copt si bun], dar, daca ai incercat macar o data sa mananci o quesadilla cu guacamole langa si ti-a placut, atunci inevitabil, intri in hora si in clubul fanilor acestui fruct ciudat.

 Scurta istorie a fructului avocado:

Avocado au facut parte din dieta mexicanilor de mii de ani. Arheologii au descoperit dovezi privind consumul acestui fruct in urma cu aproape 10.000 de ani in partea centrala a Mexicului. In ceea ce priveste cultivarea acestuia insa, se pare ca dateaza de acum 5.000 de ani, de catre triburile Mezoamericane cum ar fi incasii, olmecii si mayasii.
In secolul 16, cultivarea avocadoului se extinsese din Mexic in America Centrala si in anumite parti din America de sud. Spaniolii exploratori au fost primii europeni care au macat avocado, dupa cum descrie Martin Fernandez de Enciso in cartea sa din 1519. Spaniolii au numit acest fruct aguacate, un derivat al cuvantului ahuacatl, pe care l-au adus si l-au vandut intr-un final in Europa de Vest.
Denumirea de avocado i se atribuie din cate se pare, naturalistului irlandez Sir Hans Sloane, care a mentionat aceasta planta in catalogul de plante Jamaicane din anul 1696. Tot el a fost cel care l-a descris drept copacul cu pere-aligator.
Cultivarea si comercializarea la scara industriala a inceput insa la inceputul secolului 20, in SUA, cand oamenii au inceput sa il foloseasca in salate.
Astazi avocado sta la baza unei intregi industrii in continua expansiune, Mexicul fiind cultivator lider la nivel global, cu peste 5milioane de tone in fiecare an.

Ce contine si la ce ajuta consumul de avocado?

  • Are un aport nutritiv considerabil si variat: contine 20 de vitamine si minerale diferite, unele dintre ele in cantitati considerabile cum ar fi vitamina K, C, B5, B6, si potasiu, contine acizi grasi monosaturati benefici pentru sanatate.
  • Contine carotenoizi sanatosi pentru sanatatea ochilor si a vederii, antioxidanti persenones A si B ce protejeaza organismul impotriva inflamatiilor si cancerului si substanta D-mannoheptuloza, un tip de zahar ce ajuta de fapt la reglarea zaharului din sange
  • Asigura o stare de satietate si ajuta la scaderea in greutate, este bogat in fibre, sarac in carbohidrati si nu creste nivelul zaharului in sange.
  • Reduce simptomele artritei: uleiul de avocado si uleiul de soia sunt folosite in suplimentele pentru tratarea simptomelor artritei, existand deja studii multiple ce certifica ajutorul acestui fruct in tratarea afectiunii [The Parker Institute, Musculoskeletal Statistics Unit, Frederiksberg Hospital, Denmar, Phys Sportsmed, etc]
  • Contine mai mult potasiu decat banana: potasiul este un mineral important, deficitar in dieta omului, ce ajuta la buna functionare a impulsurilor electrice ale celulelor din intregul organism. Conform studiilor, un aport adecvat de potasiu conduce la scaderea presiunii arteriale.
  • Scade nivelul colesterolului si a trigliceridelor pe termen scurt [1-4 saptamani] conform unor studii experimentale recente.
  • Ajuta la absorbtia nutrientilor proveniti din alte plante in sistemul digestiv
  • Ajuta la sanatatea vederii deoarece contine carotenoizi, luteina si zeaxanthin.
  • Sanatos pentru femeile insarcinate deoarece contine aproximativ 45mcg de acid folic, mai mult decat oricare alt fruct, si vitamina K.
  • Ajuta la sanatatea ficatului deoarece poate imbunatati nivelul colesterolului, are posibilitatea sa produca glutathione, un antioxidant ce este responsabil cu eliminarea substantelor toxice pentru ficat, contine vitamina C si E ce neutralizeaza radicalii liberi, si este anti-inflamator.
  • Previne deficienta de vitamina K, deoarece contine 40% din doza zilnica recomandata de specialisti.
  • Imbunatateste starea de bine si incurajeaza longevitatea datorita antioxidantului xantofil.
  • Protejeaza pielea deoarece grasimile monosaturate pastreaza hidratarea stratului superior al pielii, iar vitaminele si mineralele ajuta la luminozitatea acesteia.

 

Chiar daca totul pare perfect in ceea ce priveste acest fruct minune, ceea ce este foarte important de stiut, este ca nu trebuie consumat mai mult de 1 avocado pe zi deoarece acesta are un continut ridicat de calorii!

Un alt lucru important bine de stiut, este faptul ca este un fruct ce se oxideaza destul de repede, asa ca cel mai bine este sa fie pastrat intreg, netaiat, si consumat imediat dupa ce a fost taiat / preparat. Daca e nevoie totusi, sa treca ceva timp intre momentul taierii si cel al consumului, trebuie neaparat sa adaugati si zeama de lamaie sau ulei, si sa repartizati uniform pe suprafata acestuia.

Cel mai mult il folosesc in salate, in dressing, si evident, in juicy-juicy-good guacamole. Pentru cateva retete cu avocado puteti da click aici. Fie ca il consumati in salate, procesat, sau pur si simplu gol, fara nimic altceva, este cu adevarat un fruct minune ce va oferi o portie sanatoasa de nutrienti, vitamine si minerale. Enjoy!

Surse:
National Nutrient Database for Standard Reference Release https://ndb.nal.usda.gov
NUTRIENT RECOMMENDATIONS: DIETARY REFERENCE INTAKES (DRI) https://ods.od.nih.gov
Top Ten Avocado Producing Countries http://www.mapsofworld.com
A Brief History of the Avocado https://www.avoseedo.com/a-brief-history-of-the-avocado/
19 Science-backed health benefits of avocado http://www.well-beingsecrets.com/health-benefits-of-avocado/
Avocado Industry – Statistics & Facts https://www.statista.com/topics/3108/avocado-industry/
A potential role for avocado- and soybean-based nutritional supplements in the management of osteoarthritis: a review https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20631466
Symptomatic efficacy of avocado-soybean unsaponifiables (ASU) in osteoarthritis (OA) patients: a meta-analysis of randomized controlled trials. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18042410
Metabolic effects of avocado/soy unsaponifiables on articular chondrocytes. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18604259/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: